Ak sa vaše dieťa
zajaká a vy mu
chcete nejako
pomôcť...
 
         

Centrum pre dysfluencie pri SZU

Limbova 14

Bratislava

CD@fedu.uniba.sk

  V reči detí predškolského veku (2-6 ročných) sa často vyskytujú neplynulosti. Tento fenomén sa nazýva vývinová dysfluencia (zajakavosť). Je pravdepodobné, že po určitom čase takáto reč zanikne. V niektorých prípadoch však môže prerásť i do chronickej zajakavosti, ktorá môže dieťaťu značne skomplikovať život. Preto ak sa v reči vášho dieťaťa objavujú neplynulosti minimálne 6 mesiacov, ich výskyt sa neznižuje, ale naopak zvyšuje, a dieťa si svoje problémy uvedomuje, nemali by ste návštevu logopéda odkladať. Nielen v tomto prípade, ale i pri akejkoľvek pochybnosti, treba v každom prípade navštíviť odborníka, ktorý jednoznačne určí, či ide o vývinovú dysfluenciu, alebo zajakavosť.

Avšak aj keď je zjavné, že u vášho dieťaťa ide o vývinovú dysfluenciu, ponúkame vám niekoľko rád s realizovním ktorých môžete predísť vzniku chronickej zajakavosti.

Počúvajte inak

Je veľmi potrebné počúvať dieťa oboma ušami, udržiavať s ním očný kontakt, nenaprávať artikulačné, gramatické, prípadne chyby plynulosti a držaním tela naznačovať ochotu zúčastňovať sa na konverzácii.

Nezabudnite si vždy nájsť čas na intenzívne počúvanie dieťaťa i za cenu zmeny vášho zabehaného denného režimu.

Hovorte inak

Hovorte pomalšie - Dieťa sa pri rozhovore s dospelým snaží napodobňovať rýchlosť jeho reči, aby sa mu prispôsobilo, a to u neho môže spôsobovať neplynulosť. Z tohoto dôvodu je dôležité, aby rodičia pri rozhovore s dieťaťom, alebo v jeho prítomnosti spomalili tempo reči.

Robte viac páuz (prestávok) počas rozprávania - Hocikde v texte, kde sa vyskytnú bodky, či čiarky, zastavte sa a nadýchnite sa. Toto zmierni časový tlak na dieťa a súčasne dodá reči určitú hodnotu.

Predlžujte ticho - Nechajte častejšie priestor na ticho, čím dieťa pochopí, že nie každá sekunda musí byť vyplnená rečou.

Eliminujte prerušenia - Nechajte dieťa kompletne dokončiť jeho myšlienku. Zistilo sa, že aj nezajakaví ľudia, ak sú prerušení, tak budú pravdepodobne neplynulí pri pokračovaní v reči. Ale tiež treba dbať na to, aby ani dieťa neprerušovalo druhých, lebo iné výskumy hovoria, že ak je dieťaťu dovolené prerušovať, potom skôr urobí chybu v slovách vyslovených počas prerušenia.

Redukujte určité druhy otázok - Pre dieťa je niekedy veľmi náročné odpovedať na otázku, pretože najprv musí zistiť, čo otázka znamená, potom zorganizovať všetky myšlienky, nájsť správne slová a gramatiku, ktorá s nimi súvisí a na záver to potrebuje vyjadriť ústne. Navyše toto všetko musí byť zrealizované naraz. Pre dieťa sú ťažké hlavne otázky, ktoré vyžadujú dlhú ústnu odpoveď. (Napr. Čo ste robili dnes v škole?) Preto je vhodné najprv začať rozprávať s dieťaťom o vlastných aktivitách, miesto kladenia otázky (akoby ono položilo danú otázku mne) a dieťa pravdepodobne začne spontánne hovoriť o svojich. Dieťa nebude pociťovať rečový tlak a jeho reč bude plynulejšia.

Model normálnych dysfluencií - V normálnej reči sú určité dysfluencie prijateľné a tieto by sme mohli poskytnúť dieťaťu ako vzor. Môžeme využiť opakovania, prestávky, vkladania, ale ľahkým, pomalým, hladkým spôsobom. (Napr. Choď, choď si obuť topánky.; Choď si obuť, mhm, topánky.)

Konverzujte inak

Rozprávanie s dieťaťom - Je rozdiel hovoriť s dieťaťom a na dieťa. Väčšina rodičov hovorí na dieťa - upozorňuje ho na jeho správanie, disciplínu, dáva mu rôzne pokyny atď. Je však veľmi dôležité, aby rodičia hovorili so svojim dieťaťom tak, že aj ono bude zaangažované do konverzácie. (Napr. Vyzvite dieťa, aby vám pomohlo s prípravou koláča a je viac ako isté, že začne o tejto činnosti hovoriť)

Nenapomínajte - Posudzovanie a kritika pôsobí negatívne na každého, zvlášť na dieťa s rizikom vzniku zajakavosti. To však neznamená, že nemáme dieťa trestať za jeho nesprávne činy. Dôležitý je však spôsob trestu. Pre takéto dieťa je najlepšou formou požiadať ho o vysvetlenie prečo niečo urobil tak, či onak, o ospravedlnenie, alebo priznanie.

Denná rutina - Deti majú väčšie problémy s dysfluenciou počas udalostí, ktoré sa vymykajú z dennej rutiny. Sú plné prekvapení, preto je vhodné, ak rodičia zavedú i do takýchto výnimočných dní dennú rutinu v najväčšej možnej miere, a deti vopred pripravia (Napr. Ak sa ide na dovolenku, dieťa sa zúčastňuje plánovania a samo si zbalí nejaké veci a hračky...)

Pravidlá rodinnej komunikácie - Terapia sa stáva efektívnejšou, ak sa na riešení zúčastňujú všetci členovia rodiny. Preto je vhodné, aby sa v rodine zaviedli určité jasné pravidlá komunikácie. Napr. Vždy hovorí len jedna osoba. Každý má príležitosť niečo povedať. Nikto nehodnotí reč toho druhého. (Vhodná je motivácia, napr. ak niekto poruší niektoré z pravidiel musí niečo urobiť atď...) Takto dosiahneme lepšiu fluenciu dieťaťa, ale pomôže nám to tiež zlepšiť naše vlastné vzťahy.

 
 
 
 
 
 
   
     

Ako pomôcť ľuďom so zajakavosťou - (obal letáku)

   

úvod - ciele - terapia - poradenstvo - diagnostika - org. štruktúra - letáky - mapa - linky - slovníky - vyhľadávače - skupina

         

Help line 02/555 74 755 kl. 226 alebo 0904 148 603

Ďakujeme spoločnosti KLIMAKONZULT s.r.o., p. Ing. Peter Čulen

 

© Centrum pre dysfluencie 2002